Інтеграція навчання – основний складник
STEM-освіти
Сьогодні
велике завдання та виклик для вчителів і керівників освітніх закладів –
організувати заняття та навчальний процес так, щоб надати можливість учням
здобути необхідні навички та задовольнити їхні освітні потреби, а також
очікування батьків. Інноваційні напрямки освіти з кожним
днем стають все більш популярними. Останнім часом усе більше освітян спираються
на STEM. І це не дивно, адже саме такий підхід дозволяє зацікавити учнів
точними науками та зробити сам процес навчання більш жвавим та оригінальним.
Абревіатура
STEM розшифровується як Science (наука), Technology
(технології), Engineering (інженерія), Mathematics (математика). Ці напрями
покладені в основу освітньої методики. Різниця із звичайним освітнім
підходом полягає в тому, що ці
дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а в комплексі.
Тобто STEM-освіта, це такий підхід до навчання дитини,
коли за основу беруть не набуття знань, а вміння їх здобути, застосувати, не
втрачаючи при цьому себе, як особистості. Отримати знання не окремими
предметами, а за допомогою інтеграції чотирьох напрямів в єдине ціле.
Стовідсотково основним складником STEM-освіти можемо назвати інтеграцію
навчання.
Інтегровані
уроки є особливою формою наскрізного STEM-навчання. Вони спрямовані на
встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяють формуванню в учнів цілісного,
системного світогляду. Інтегровані уроки вносять у традиційне шкільне життя
новизну, встановлюють міцні зв’язки між навчальними дисциплінами, роблять
навчальний процес цікавим, допомагають учням цілісно сприймати світ та
осмислювати явища навколишньої дійсності.
Реформування сучасної освіти лежить на шляху подолання ізольованого
викладання навчальних предметів і створення принципово нових навчальних
програм, де освітній процес доцільно орієнтувати на розвивально-продуктивний
інтегративний підхід.
У сучасній школі міжпредметна
інтеграція
здійснюється різними шляхами:
– створення інтегрованих курсів –
навчальних предметів, які адаптують для вивчення та інтегрують знання декількох
наук або видів мистецтв (природничих – “Природознавство”, суспільствознавчих –
“Я у Світі”, біологічних – “Основи здоров’я”, музичне й образотворче мистецтво
– “Мистецтво”, та ін.);
– розроблення нових форм уроків (урок з
міжпредметними зв’язками, інтегрований урок, бінарний урок);
– впровадження навчальних проектів;
– організація тематичних днів та тижнів.
Переваги інтегрованого навчання для
учнів:
– більш чітке розуміння мети кожного
предмету в різних контекстах;
– більш глибоке розуміння будь-якої
теми, завдяки її дослідженню через кілька точок зору;
– краще усвідомлення комплексного
підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору пов’язані з
реальним світом;
– вдосконалення навичок системного
мислення.
Вміння бачити взаємозв’язки всіх
аспектів життя, зрештою, стає звичкою, яка буде допомагати учням протягом
усього їхнього життя.
Етапи реалізації міжпредметної
інтеграції змісту навчання (від простого до складного):
– введення міжпредметних зв’язків на
уроках суміжних дисциплін на основі репродуктивної діяльності і елементів
проблемності;
– постановка міжпредметних
навчальних проблем і самостійний пошук їх вирішення на окремих уроках;
– систематичне проблемне навчання на
основі ускладнених міжпредметних проблем всередині окремих курсів;
– включення спочатку двосторонніх, а
потім і багатосторонніх зв’язків між різними предметами на основі координації
діяльності вчителя;
– розробка широкої системи в роботі
вчителів, які здійснюють міжпредметні зв’язки як в змісті й методах, так і в
формах організації навчання, включаючи позакласну роботу і розширюючи межі
програми.
За допомогою багатосторонніх
міжпредметних зв’язків закладається фундамент для формування в учнів умінь
комплексного бачення проблем реальної дійсності, різнопланових підходів до їх
розв’язання.
З
матеріалом, в якому пояснюється, якими бувають міжпредметні зв’язки, як
проводити планування тематичного навчання, виконання яких умов вимагає процес
інтеграції, можна ознайомитися за наступним посиланням
https://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-2/
До Вашої уваги пропонуємо розробки вчителя початкових класів Корнєвої Світлани Вікторівни:
До Вашої уваги пропонуємо розробки вчителя початкових класів Корнєвої Світлани Вікторівни:
- тематичний день "Казка" в 1-му класі
- урок інформатики з елементами STEM-освіти в 2-му класі
Немає коментарів:
Дописати коментар